الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثاليوميةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 26
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12446
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....   الأحد أبريل 05, 2009 8:52 pm

الفصل الاول

التيار الكهربى electric current
القيمة المتوسطة للتيار average current
القيمة اللحظية للتيار instantaneous current
سرعة الانسياق drift velocity
كثافة التيار current density
المقاومة الكهربية electric resistance
المقاومة النوعية resistivity
المعامل الحرارى للمقاومة النوعية temperature coefficient of resistivity
قانون اوم ohm's low
التوصيلية النوعية conductivity
القدرة الكهربية electric power

********************************


الفصل التانى


القوة الدافعة الكهربية electro motive force
كفاءة تحويل الطاقة efficiency
قواعد كيرشوف kirchoff 's rules
الشحن charging
الثابت الزمنى time constant
حالة التفريغ discharging
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
Admin HOFEDA
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : الاسماعيلى
ذكر
القوس
عدد الرسائل : 916
العمر : 26
السٌّمعَة : 0
نقاط : 6671
تاريخ التسجيل : 01/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....   الأحد أبريل 05, 2009 9:22 pm

مجهود كبير يا علي وألف شكرر إنك مهتم
وشكلك كده مذاكر وخلصت مذاكره
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://engfayoum.gid3an.com
Abdo younis
مشرف متميز
مشرف متميز
avatar

فريقك المفضل : مانشستر يونايتد
ذكر
الدلو
عدد الرسائل : 2423
العمر : 26
المزاج : عايش حياتى
السٌّمعَة : 6
نقاط : 5857
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....   الأحد أبريل 05, 2009 10:27 pm

مش اوى كده يا ادمن
ده مش تعب ولا حاجه ده ناقلهم من الكتاب وسهل جدا اى حد يعملها
بس على العموم

شكررررررررررررررررررا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ahmed mamdouh
عضو جديد
عضو جديد
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
الجدي
عدد الرسائل : 413
العمر : 25
السٌّمعَة : 5
نقاط : 3633
تاريخ التسجيل : 09/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....   الأحد أبريل 05, 2009 10:44 pm

لاااااااااااااااا انا صاحب الفكره
انا كنت حعملها الأول واااااااااااااء
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
hesham sayed
عضو رائع
عضو رائع
avatar

فريقك المفضل : الاهلى
ذكر
السمك
عدد الرسائل : 2480
العمر : 26
المزاج : مرح
السٌّمعَة : 8
نقاط : 5891
تاريخ التسجيل : 02/02/2009

مُساهمةموضوع: مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....   الأحد أبريل 05, 2009 11:59 pm

خلاص معلش ياحبيبي ماتعيطش
ياعم علي شكله خلص أول فصلين وحب يراجع كتبهم علي المنتدي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
East Eagle
عضو رائع
عضو رائع
avatar

فريقك المفضل : تشيلسى
ذكر
الحمل
عدد الرسائل : 2199
العمر : 26
الموقع : www.isyoutube.com
المزاج : moody
السٌّمعَة : 38
نقاط : 5622
تاريخ التسجيل : 05/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....   الإثنين أبريل 06, 2009 4:56 am

شكرا على موضوعك لانك بجد شكلك تعبت فيها قوي
بس ياريت ما تكملش الباقي لانهم موجودين في كتاب الدكتور وانت بس بتتعب نفسك على الفاضي
شوفلك حاجة افيد من كده



و.....فككم مني
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 26
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12446
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....   الإثنين أبريل 06, 2009 7:43 am

انا حبيت اعمل حاجة جديدة وكنت هكمل الباقى لكن لو انتو مش عاوزينها انا مش هعملها خلاص وعلى فكرة يا دراجون فعلا هو كل حاجة موجودة فى الكتاب لكن انا طلعتهم وكتبتهم ورفعتهم يعنى بردو ساهمت ولو بجزء صغير جدا جدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
DARKNIGHT
عضو رائع
عضو رائع


فريقك المفضل : مانشستر يونايتد
ذكر
الثور
عدد الرسائل : 1470
العمر : 26
السٌّمعَة : 14
نقاط : 4842
تاريخ التسجيل : 03/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....   الإثنين أبريل 06, 2009 2:57 pm

شكرررررررررررررررررررررررا يا مان علي العموم الي عمل احسن من الي.................

وعلي راي المثل سبحان العاطي الوهاب بعد الشبشب والقبقاب

ميمي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
Abdo younis
مشرف متميز
مشرف متميز
avatar

فريقك المفضل : مانشستر يونايتد
ذكر
الدلو
عدد الرسائل : 2423
العمر : 26
المزاج : عايش حياتى
السٌّمعَة : 6
نقاط : 5857
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....   الإثنين أبريل 06, 2009 11:47 pm

انت زعلت يا على ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا بهزر معاك

بس انت فعلا ماتعبتش فيها
ههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 26
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12446
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....   الثلاثاء أبريل 07, 2009 2:55 pm

انا عمرى ما ازعل منك يا يونس بس انا كتبتها على الجهاز بس هو ده كل اللى عملته يعنى ممكن تقول ماتعبتش لانها حاجة سهلة وتافهة جدا بالنسبالى ههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
 
مصطلحات الفيزيا لحد الميدترم .....
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
efu :: الدراسة بالكلية :: إعدادي :: المحاضرات والأمتحانات-
انتقل الى: