الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثاليوميةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 كنـــــــــــوز منسيــة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 25
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12239
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: كنـــــــــــوز منسيــة   الخميس يونيو 25, 2009 7:17 pm

العمل : من صام يوم فى سبيل الله
الاجر : باعد الله عنه جهنم 70 عاما



العمل : من استغفر للمؤمنين و المؤمنات
الاجر : كتب الله بكل مؤمن و مؤمنةحسنة



العمل : من قال سبحان الله العظيم و بحمده
الاجر : غرس له نخلة فى الجنة



العمل : من قال سبحان الله و بحمده فى يوم مائة مرة
الاجر : حطت عنه خطاياه و إن كانت مثل زبد البحر



العمل : من دخل السوق فقال لا اله إلا الله وحده لا شريك له , له الملك و له الحمد يحيى و يميت و هو حى لا يموت بيده الخير و هو على كل شئ قدير
الاجر : كتب الله له ألف ألف حسنة و محى عنه ألف ألف سيئة و رفع له ألف ألف درجة



العمل : من توضأ فقال أشهد أن لا اله إلا الله وحده لا شريك له
و أشهد أن محمداً عبده و رسوله
الاجر : فتحت له أبواب الجنة الثمانية يدخل من أيها يشاء



العمل : من قال لا اله إلا الله وحده لا شريك له , له الملك و له الحمد يحيى و يميت و هو على كل شئ قدير فى يوم 100 مرة
الاجر : كانت له عدل عشر رقاب و كتب له مائة حسنة و محيت عنه مائة سيئة و كانت له حرزا من الشيطان يومه ذلك حتى يمسى , و لم يأت أحد بأفضل مما جاء به إلا رجل عمل أكثر منه



العمل : من قرأ قل هو الله أحد عشر مرات
الاجر : بنى له بيت فى الجنة



العمل : من قرأ قل هو الله أحد
الاجر : فكأنما قرأ ثلث القرآن



العمل : من صلى الفجر فى جماعة ثم قعد يذكر الله حتى تطلع الشمس ثم صلى ركعتين
الاجر : كانت له كأجر حجة و عمرة تامة تامة تامة



العمل : من صلى على النبى مرة واحدة
الاجر : صلى الله عليه بها عشرة



العمل : من توضأ نحو وضوئى هذا , ثم قام فركع ركعتين لا يحدث فيها نفسه
الاجر : غفر الله ما تقدم من ذنبه



العمل : من بنى مسجدا يبتغى به وجه الله
الاجر : بنى الله له مثله فى الجنة



العمل : من صلى البردين ( الفجر و العصر )
الاجر : دخل الجنة



العمل : ما من عبد مسلم يصلى لله تعالى كل يوم اثنتى عشرة ركعة تطوعا غير الفريضة
الاجر : بنى له بيتا فى الجنة



العمل : من ( صام رمضان , قام رمضان , قام ليلة القدر ) ايمانا و احتسابا
الاجر : غفر له ما تقدم من ذنبه



العمل : عمره فى رمضان
الاجر : تعادل حجة أو حجة مع الرسول صلى الله عليه و سلم



العمل : من فطر صائما
الاجر : كان له مثل أجره غير أنه لا ينقص من أجر الصائم شيئا



العمل : من صام من كل شهر ثلاثة أيام
الاجر : فذلك صيام الدهر



العمل : صيام يوم عرفه
الاجر : يكفر السنة الماضية و الباقية



العمل : من صام رمضان ثم أتبعه ستا من شوال
الاجر : كان كصيام الدهر



العمل : من قال لا حول و لا قوة الا بالله
الاجر : كنز من كنوز الجنة



العمل : من قال رضيت بالله ربا و بالاسلام دينا
و بمحمد صلى الله عليه و سلم نبيا و رسولا
الاجر : وجبت له الجنة



العمل : سيد الاستغفار أن تقول : اللهم أنت ربى لا اله إلا أنت خلقتنى و أنا عبدك و أنا على عهدك و وعدك ما استطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك على و أبوء بذنبى فاغفر لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت
الاجر : من قالها من النهار مؤمنا بها فمات من يومه قبل أن يمسى فهو من أهل الجنة و من قالها من الليل و هو موقنا بها فمات قبل أن يصبح فهو من أهل الجنة



العمل : من قرأ آية الكرسى دبر كل صلاة مكتوبة
الاجر : لم يمنعه من دخول الجنة إلا أن يموت



الدعاء لا يرد بين الآذان و الإقامة



من شهد الجنازة حتى يصلى عليها فله قيراط و من شهدها حتى تدفن فله قيراطان قيل و ما القيراطان قال مثل الجبلين العظيمين،،



أنا و كافل اليتيم كهاتين فى الجنة و أشار بإصبعيه السبابة و الوسطى،،


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
lele
عضو رائع
عضو رائع
avatar

فريقك المفضل : مصرى وبس
انثى
الثور
عدد الرسائل : 1269
العمر : 25
السٌّمعَة : 27
نقاط : 4423
تاريخ التسجيل : 25/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الجمعة يونيو 26, 2009 3:42 am

ما شاء الله موضوع فى غاية الروعة ياعلى

جزاك الله كل خير

حاجات ممكن نعملها وسهلة جدا واجرها عظيم

الواحد ممكن يبقى يستغل الوقت بتاع العربية وهو رايح الكلية فى كدة

موضوع راااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع


مشكور على مجهودك الجبار
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
hesham sayed
عضو رائع
عضو رائع
avatar

فريقك المفضل : الاهلى
ذكر
السمك
عدد الرسائل : 2480
العمر : 26
المزاج : مرح
السٌّمعَة : 8
نقاط : 5684
تاريخ التسجيل : 02/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الجمعة يونيو 26, 2009 3:55 am

جزاك الله عنا خيرا ياأخ علي
بجد موضوع روعة


نعيب زماننا و العيب فينا
و ما لزماننا عيب سوانا
و نهجو ذا الزمان بغير ذنب
و لو نطق الزمان لنا هجانا
فدنيانا التصنع و الترائي
و نحن به نخادع من يرانا
و ليس الذئب يأكل لحم ذئب
و يأكل بعضنا بعضاً عيانا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
????
زائر
avatar


مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الجمعة يونيو 26, 2009 4:09 am

شكرا يا اخ على على التعب ده ربناغ يجزيك خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
????
زائر
avatar


مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   السبت يونيو 27, 2009 4:00 pm

بجد موضوع رائع جدا وفعلا هى كنوز بس الحمد لله مش منسية ولا حاجة واى حد ناسيها اهو انت ذكرته وربنا يجازيك خير 0
واضف عليها ان "صلاة ركعتين فى جوف الفجر وصيام يوم شديد الحر يخففان عذاب القبر" "

وده فرصة فى الايام الحر اللى احنا فيها عشان نحاول وكل واحد ينوى كده الصيام فى اى يوم ويصبر طول اليوم على الحر مع الصيام ولو مقدرش يكمل يحاول تانى وان شاء الله ربنا يجازينا جميعا كل خير 000000
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 25
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12239
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   السبت يونيو 27, 2009 4:20 pm

شكرا لمرور كل الناس اللى منورينى فى الموضوع البرنسيسة وهشام وبسام وان انجنير


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
يوسف
عضو جديد
عضو جديد


فريقك المفضل : مصرى وبس
ذكر
الدلو
عدد الرسائل : 96
العمر : 27
السٌّمعَة : 0
نقاط : 2939
تاريخ التسجيل : 24/06/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   السبت يونيو 27, 2009 7:46 pm

ربنا يكرمك ويعزك للاسلام ويهدينا اجمعين
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 25
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12239
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأحد يونيو 28, 2009 12:05 am

الله عليك يا يوسف دعاءك ده جميل جدا جدا وربنا يكرمك


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
the star
عضو جديد
عضو جديد
avatar

فريقك المفضل : مصرى وبس
انثى
الميزان
عدد الرسائل : 85
العمر : 26
السٌّمعَة : 0
نقاط : 2985
تاريخ التسجيل : 01/05/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأحد يونيو 28, 2009 12:42 am

الله حاجات جميله اوى يا م/على
جزاك الله عنا كل خير
الدال على الخير كفاعله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
????
زائر
avatar


مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأحد يونيو 28, 2009 12:51 am

بس على كده هايزعل لانه هاياخد جزاء لعمل خير
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 25
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12239
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأحد يونيو 28, 2009 7:49 am

شكرا ليكى يا ستار على ردك الجميل جدا
وانت يا بسام لو شفتك هنا تانى هسمى الله
واقرا ايتين قران وشوف هيحصلك ايه بقى


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
troy knight
عضو شغال
عضو شغال
avatar

فريقك المفضل : الاهلى
ذكر
الحمل
عدد الرسائل : 964
العمر : 26
المزاج : cool
السٌّمعَة : 3
نقاط : 4011
تاريخ التسجيل : 12/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأحد يونيو 28, 2009 5:33 pm

شكرا يا علي

الموضوع بجد حلو بس يا ريت الكل يعمل بيه

وانا مع ان انجنير في صيام اليوم الحر وكمان احنا في شهر رجب

يعني ممكن الواحد يصوم الاتنين والخميس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 25
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12239
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأحد يونيو 28, 2009 7:55 pm

جزاك الله خيرا اخ تروى


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
DARKNIGHT
عضو رائع
عضو رائع


فريقك المفضل : مانشستر يونايتد
ذكر
الثور
عدد الرسائل : 1470
العمر : 25
السٌّمعَة : 14
نقاط : 4635
تاريخ التسجيل : 03/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأحد يونيو 28, 2009 8:45 pm

وحتي متي نشوف و نعرف ومنعملش

ولكن ( وذكر فان الذكري تنفع المؤمنين)

جميل يا علوه بجد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 25
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12239
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأحد يونيو 28, 2009 8:54 pm

الله يخليك يا ميمى يا حبى


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
????
زائر
avatar


مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأحد يونيو 28, 2009 10:57 pm

زى الفل بس ياعلى لو انتا قريت قران انتا اللى هاتتحرق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
East Eagle
عضو رائع
عضو رائع
avatar

فريقك المفضل : تشيلسى
ذكر
الحمل
عدد الرسائل : 2199
العمر : 25
الموقع : www.isyoutube.com
المزاج : moody
السٌّمعَة : 38
نقاط : 5415
تاريخ التسجيل : 05/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأربعاء يوليو 01, 2009 5:28 am

ali kemo كتب:


العمل : من دخل السوق فقال لا اله إلا الله وحده لا شريك له , له الملك و له الحمد يحيى و يميت و هو حى لا يموت بيده الخير و هو على كل شئ قدير
الاجر : كتب الله له ألف ألف حسنة و محى عنه ألف ألف سيئة و رفع له ألف ألف درجة




العمل : من قرأ قل هو الله أحد عشر مرات
الاجر : بنى له بيت فى الجنة


العمل : من صلى الفجر فى جماعة ثم قعد يذكر الله حتى تطلع الشمس ثم صلى ركعتين
الاجر : كانت له كأجر حجة و عمرة تامة تامة تامة




للاسف سمعت ان الحاجات دي ذكر فيها احاديث ضعيفة

بس بقية الاعمال سليمة

والله ورسوله اعلم




THE BLUES

Blue is the colour , football is the game
We are all together , and winning is our aim
So cheer us on through the sun and rain
Cause Chelsea , Chelsea is our name '
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 25
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12239
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الأربعاء يوليو 01, 2009 8:06 am

حتى لو ماكنتش هتفيدك يا محمد فهى مش هضرك على الاطلاق دا ذكر لله


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
East Eagle
عضو رائع
عضو رائع
avatar

فريقك المفضل : تشيلسى
ذكر
الحمل
عدد الرسائل : 2199
العمر : 25
الموقع : www.isyoutube.com
المزاج : moody
السٌّمعَة : 38
نقاط : 5415
تاريخ التسجيل : 05/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الخميس يوليو 02, 2009 5:31 am

لما تعمل حاجة مش مذكورة لا في القران ولا في هدي النبي


يبقى اسمها بدعة


 


 


ويا ريت يا علي في المواضيع الدينية بالذات ما نتناقش من غير ادلة دينية


 


عشان ده مش قسم اتكلم براحتك وكده


 


ماشي ؟


 


ومشكور على اجتهادك





THE BLUES

Blue is the colour , football is the game
We are all together , and winning is our aim
So cheer us on through the sun and rain
Cause Chelsea , Chelsea is our name '
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 25
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12239
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الخميس يوليو 02, 2009 6:13 am

على فكرة يا محمد انا مش كافر ولا يهودى انا الحمد لله على دراية بامور دينى كويس ومش انت اللى تعلمنى اكتب ازاى وبعدين ايه البدعة اللى فى كدة يعنى العربية والموبايل وحجات كتيرة نفعت البشر مش فى القران تبقى بدعة؟؟؟
ياريت ترد على الموضوع بس وماتدخلش فى مهاترات


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
elshater
عضو جديد
عضو جديد
avatar

فريقك المفضل : مصرى وبس
ذكر
القوس
عدد الرسائل : 70
العمر : 26
المزاج : LoVeR tO dEaTh
السٌّمعَة : 0
نقاط : 3058
تاريخ التسجيل : 02/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الخميس يوليو 02, 2009 7:28 am

علي فكرة يا جماعة فيه كنوز كتيرة من الحسنات ممكن تبقي ملكك
ومع انها مجرد كلام بتقوله زي السهاري اللي احنا بنتكلم فيها لكننا مش بنقول حاجة وبنلاقي السهاري احسن وامتع
يارب يهدي الناس كلها وبسـ.... مخصوص
الناس كلها تدعيله بالهداية

وعلي فكرة الموضوع جامد جدا يا حبيب قلبي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 25
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12239
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الخميس يوليو 02, 2009 2:22 pm

الله يخليك ليا يا سمسم


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
East Eagle
عضو رائع
عضو رائع
avatar

فريقك المفضل : تشيلسى
ذكر
الحمل
عدد الرسائل : 2199
العمر : 25
الموقع : www.isyoutube.com
المزاج : moody
السٌّمعَة : 38
نقاط : 5415
تاريخ التسجيل : 05/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الخميس يوليو 02, 2009 8:51 pm

ااااااااااااااخ يا علي

انت كده بتدخل في حارة سد

وانا صراحة مش اهل اني اتكلم معاك في كده لاني علمي على قدي

" رحم الله امرئ عرف قدر نفسه "

بس عشان خاطري ما تجادلش في الدين بالذات من غير علم

لان في حديث خطير بيقولفيما معناه :

" من أفتى بغير علم فقد تبوأ مقعده من النار "




THE BLUES

Blue is the colour , football is the game
We are all together , and winning is our aim
So cheer us on through the sun and rain
Cause Chelsea , Chelsea is our name '
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ali kemo
ADMIN
ADMIN
avatar

فريقك المفضل : برشلونة
ذكر
السرطان
عدد الرسائل : 8756
العمر : 25
المزاج : in real love story
السٌّمعَة : 32
نقاط : 12239
تاريخ التسجيل : 04/02/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الخميس يوليو 02, 2009 9:26 pm

يا شيخ محمد انا كل اللى قولته ان الحاجة دى مش هتضرك يعنى مثلا فيها ايه لما تقرا سورة الاخلاص عشرة مرات والمفروض انك تعمل الخير وما تستناش الجزاء وحتى المثل بيقول اعمل خير وارميه البحر وانا اسف يا شيخنا انى دخلت فى حارة سد معلش هلف وارجع تانى


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?
elshater
عضو جديد
عضو جديد
avatar

فريقك المفضل : مصرى وبس
ذكر
القوس
عدد الرسائل : 70
العمر : 26
المزاج : LoVeR tO dEaTh
السٌّمعَة : 0
نقاط : 3058
تاريخ التسجيل : 02/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: كنـــــــــــوز منسيــة   الجمعة يوليو 03, 2009 2:56 pm

يا ولاد الـ...............
الموضوع ده خلص بقي يا علي
ياعم لو مش هتتكلموا مع بعض بلاش ترموا بالكلام علي بعض
وبلاش تتكلموا خالص
واهو الواحد بيتعلم طول ماهو عايش
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
كنـــــــــــوز منسيــة
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
efu :: الدين :: إسلاميات :: كلام في الدين-
انتقل الى: